Apraksts
Autentifikācijas ekrānformas datu blokā ‘Autentifikācija ar paroli un koda karti’ notiek lietotāja autentificēšanās sistēmā izmantojot lietotāja rekvizītus: Lietotāja vārds, parole un sistēmas pieprasītais kods no kodu kartes.
Piezīme! Autentifikācijas ar paroli un kodu karti risinājums ir novecojis un tas no 2024. gada aizstāts ar divfaktoru autentifikāciju.
Piekļūšanas nosacījumi
Autentifikācija ar lietotāja rekvizītiem ir pieejama jebkuram sistēmas lietotājam, kuram sistēmā ir izveidots reģistrēta lietotāja konts ar iespēju veikt autentifikāciju sistēmā ar lietotāja paroli.
Lietotājs informāciju par saviem sistēmā reģistrētajiem datiem, tajā skaitā, informāciju par tam pieejamajiem pieslēgšanās veidiem var apskatīt e-pasta vēstulē, ko lietotājs saņem, kad tiek izveidots lietotāja konts sistēmā, kā arī pēc autorizēšanās sistēmā, veicot lietotāja datu apskati (skat. aprakstu Lietotāja datu apskatīšana).
Piekļūšana
Autentifikācija sistēmā tiek uzsākta sākumlapā Autentifikācijas blokā (skat. aprakstu Sistēmas sākumlapa lomai Viesis).
Izpildes scenārijs
Autentifikācija ar lietotāja rekvizītiem notiek divos soļos:
• lietotājs ievada lietotāja vārdu un paroli;
• ja korekti tiek ievadīts lietotāja vārds un parole, tad sistēma piedāvā ievadīt konkrētu kodu no lietotājam izsniegtās kodu kartes.
Veiksmīgas autentificēšanās gadījumā, sistēmas lietotājam tiek piešķirtas tiesības, kuras pirms tam ir lietotājam piesaistītas, un atbilstoši tām lietotājs var veikt noteiktas darbības sistēmā.
Ekrānformas apraksts
Informācija, kas nepieciešama, lai lietotājs varētu autorizēties sistēmā pirmo reizi, tiek nosūtīta lietotājam uz e-pastu:
Paziņojums 12. E-pasta ziņojums par lietotāja pieslēgšanās parametriem - piemērs
Piezīme! E-pastā tiek nosūtīta lietotāja pieslēgšanās ar lietotāja rekvizītiem informācija, kuru lietotājs var mainīt (skat. aprakstu Paroles maiņa) un (skat. aprakstu Kodu kartes ģenerēšana).
Ekrānformas bloks lietotāja vārda un paroles norādīšanai
Autentifikācijai ar lietotāja rekvizītiem nepieciešams ievadīt:
Ekrānformas bloks 10. Autentifikācija ar paroli un kodu karti
• Lietotāja vārds – sistēmā reģistrētā lietotāja vārds;
• Parole – sistēmā reģistrētā lietotāja parole;
•Aizmirsāt paroli? – saite paroles atjaunošanai.
Lai turpinātu autentifikāciju sistēmā, uzklikšķina uz
pogas . Pie autentifikācijas
sistēma pārbauda norādītos datus, vai tāds lietotājs eksistē. ja šāds lietotājs
neeksistē vai ievadītā parole nav korekta, sistēma attēlo autentifikācijas
kļūdas paziņojumu:
Paziņojums 13. Autentifikācijas kļūdas paziņojums
Piezīme! Pie nepareizas paroles ievades sistēma palielina pieļaujamo neveiksmīgo autentificēšanās skaitu par viens. Ja tā ir pēdējā pieļaujamā neveiksmīgā autentificēšanās, lietotājs tiek bloķēts.
Sistēmā tiek pieļauti 5 neveiksmīgi autentificēšanās mēģinājumi.
Pirms pēdējā mēģinājuma pieslēgties sistēmai, ja iepriekš bijuši neveiksmīgi mēģinājumi, sistēma attēlo papildinātu kļūdas paziņojumu:
Paziņojums 14. Autentifikācijas kļūdas paziņojums par pēdējo mēģinājumu
Ja tā ir pēdējā pieļaujamā sistēmā neveiksmīgā autentificēšanās, sistēma lietotāju bloķē, t.i., lietotājs vairs nevar pieslēgties sistēmai ar esošajiem lietotāja rekvizītiem. Lai lietotājs atkal varētu pieslēgties sistēmai, lietotāja organizācijas administratoram vai sistēmas administratoram ir jāveic lietotāja aktivizēšana (atbloķēšana) un, iespējams, arī lietotāja pieslēgšanās datu maiņa, ja lietotājs ir aizmirsis savus pieslēgšanās datus sistēmai.
Korekta lietotāja vārda un paroles ievades gadījumā, lietotājam tiek attēlots nākamais ekrānformas bloks kodu kartes koda norādīšanai.
Ekrānformas bloks kodu kartes koda ievadīšanai
Ja lietotāja autentifikācijas norādītie dati – lietotāja vārds un parole - sistēmā ir korekti, tad tiek atvērta kodu kartes sistēmas prasītā koda ievadīšanas ekrānforma:
Ekrānformas bloks 11. Koda ievadīšana
Turpinot lietotāja autentifikāciju sistēmā, lietotājam nepieciešams ievadīt sistēmas prasīto koda numuru no lietotāja kodu kartes (intervālā no 1 – 23).
Ievadot prasīto kodu no lietotāja kodu kartes un
uzklikšķinot uz pogas ,
autentifikācija tiek turpināta.
Ja lietotāja norādītais kods neeksistē vai nav korekts, sistēma attēlo kļūdas paziņojumu:
Paziņojums 15. Nekorekta kodu kartes koda kļūdas paziņojums
Piezīme! Pie nepareiza koda numura ievades sistēma palielina lietotāja pieļaujamo neveiksmīgo autentificēšanās skaitu par viens.
Sistēmā tiek pieļauti 5 neveiksmīgi autentificēšanās mēģinājumi.
Piezīme! Ievadot nekorektu kodu kartes kodu, autentifikācija ir jāsāk no sākuma, t.i. ar lietotājvārda un paroles ievadīšanu.
Pirms pēdējā mēģinājuma pieslēgties sistēmai, ja iepriekš bijuši neveiksmīgi mēģinājumi, sistēma attēlo papildinātu kļūdas paziņojumu:
Paziņojums 16. Kodu kartes koda kļūdas paziņojums par pēdējo mēģinājumu
Ja autentifikācija ir neveiksmīga
Ja arī pēdējā pieļaujamā autentificēšanās reize ir neveiksmīga, sistēma lietotāju bloķē, t.i., lietotājs vairs nevar pieslēgties sistēmai ar esošajiem lietotāja rekvizītiem. Lai lietotājs atkal varētu pieslēgties sistēmai, lietotāja organizācijas administratoram vai sistēmas administratoram ir jāveic lietotāja aktivizēšana (atbloķēšana) un, iespējams, arī lietotāja pieslēgšanās datu maiņa, ja lietotājs ir aizmirsis savus pieslēgšanās datus sistēmai.
Ja autentifikācija ir sekmīga
Ja lietotājs veic autentifikāciju sistēmā, uzsākot to sākumlapā (skat. aprakstu ), tad veiksmīgas sistēmas lietotāja autentificēšanās gadījumā, lietotājam tiek piešķirtas atbilstoši pirms tam piesaistītas tiesības, un tiek attēlota sākumlapa, atbilstoši lietotāja lomai.
Savukārt, ja lietotājs veic autentifikāciju, lai atvērtu tādu ekrānformu pēc URL, kura nav pieejama neautentificētiem lietotājiem un nav zināma iepriekšējā pārlūkotās lapas URL adrese (gadījumos, ja URL ir saņemts e-pastā vai ievadīts ar roku), tad pēc veiksmīgas autentifikācijas, lietotājam tiek attēlota pēc URL attēlojamā ekrānforma, ja lietotājam un tā lomai uz šo ekrānformu ir piešķirtas tiesības.
Piezīme! Ja lietotājs autorizējies sistēmā veiksmīgi, taču pirms tam ir bijušas neveiksmīgas autentificēšanās sistēmā, sistēma nonuļļo lietotāja neveiksmīgo autentifikāciju skaitu.
Ja lietotājs sistēmā autentificējas veiksmīgi, bet ir pagājis noteiktais paroles derīguma termiņš, tad pēc autentifikācijas sistēmā, sistēma iniciē lietotāja paroles maiņu (skat. aprakstu ).
Gadījumi, kuros sistēma neatļauj lietotāja autentifikāciju ar lietotāja rekvizītiem
Sistēma neļauj autentificēties lietotājam, attēlojot atbilstošu paziņojumu, ja:
• ja lietotājam nav atļauta piekļuve sistēmai ar lietotāja paroli un kodu karti;
• ja lietotāja kontam sistēmā ir beidzies norādītais lietotāja aktivitātes periods;
• ja lietotāja organizācija sistēmā ir bloķēta, tad tiek attēlots kļūdas paziņojums, ka organizācija ir bloķēta;
• ja lietotāja konts sistēmā ir bloķēts.