Elektronisko Iepirkumu Sistēma

Par e-iepirkumu sistēmu

09.01.2014



 Elektronisko iepirkumu sistēmas struktūra
 
 

e-pasūtījumu apakšsistēma darbojas kā interneta veikals publiskā sektora pasūtītājiem, kurā savas standarta preces piedāvā vairāki piegādātāji. Valsts reģionālās attīstības aģentūra (vai cita centralizēto iepirkumu insitūcija), rīkojot atklātus konkursus atbilstoši publiskos iepirkumus regulējošo tiesību aktu prasībām, nodrošina standarta preču un pakalpojumu elektronisko katalogu izveidošanu un uzturēšanu saskaņā ar noslēgtajām vispārīgajām vienošanām starp centralizēto iepirkumu institūciju un piegādātājiem.
 
 

e-izsoļu apakšsistēma ir veidota kā instruments piegādātāju godīgas konkurences nodrošināšanai un pasūtītāju un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju izmaksu samazināšanai par iepirkuma līguma izpildi un izdevīgāku piedāvājuma nosacījumu iegūšanai. Elektronisko izsoļu izmantošanas iespēja pasūtītājiem un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem publiskajos iepirkumos ir paredzēta gan Publisko iepirkumu likumā, gan Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā.
 
 

e-konkursu apakšsistēma ir veidota kā vienota elektroniska vide iepirkumu norises atbalstam, t.sk. nepieciešamo dokumentu standartizētai sagatavošanai, uzglabāšanai un izmantošanai, pieteikumu un piedāvājumu sagatavošanai un iesniegšanai, kā arī izvērtēšanai.
 
 

e-izziņu apakšsistēmā jebkurš piegādātājs par sevi, kā ari pasūtītājs, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs un publiskais partneris, var pieprasīt un iegūt e- izziņu, kurā elektroniskā veidā apkopota valsts reģistros pieejamā informācija, lai pārbaudītu kandidāta vai pretendenta atbilstību Publisko iepirkumu likumā, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā un Privātās un publiskās pārtnerības likumā noteiktajem pretendentu izslēgšanas nosacījumiem.
 
 
 Elektronisko iepirkumu sistēmas attīstība
 
 
 
Projekts „E-iepirkumu un e-izsoļu platformas attīstība” (Nr.2.2.1.1/17/I/004)Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) 2017.gada 1.augustā noslēdza Vienošanos ar Centrālo finanšu un līguma aģentūru par Eiropas Savienības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/004 “E-iepirkumu un e-izsoļu platformas attīstība” īstenošanu. Projekts tiks īstenots ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstu un tā finansējuma kopējais apjoms ir 2 000 000 eiro.
 
Projekta īstenošanas laikā tiks pilnveidoti darbības procesi un izstrādātas un publicētas iepirkumu datu atkalizmantošanas datu kopas. Proti, projekts nodrošinās jau funkcionējošu www.eis.gov.lv elektronisko iepirkumu un elektronisko izsoļu platformu  attīstību, aktualizējot un veicinot Publisko iepirkumu likuma nosacījumu izpildi, kā arī padarot pieejamāku to pielietošanu jebkuram Elektronisko iepirkumu sistēmas (turpmāk – EIS) lietotājam  - Publisko iepirkumu likuma (arī citu iepirkumu likumu) subjektam, kas EIS strādā kā pasūtītājs, un jebkuram piegādātājam, kurš ir piedalījies iepirkumā ar mērķi iegūt tiesības sniegt savus pakalpojumus vai piegādāt savas preces.
 
Projekta mērķis ir atvieglot EIS lietotājiem dalību iepirkumu procesā, ieviešot jaunus elektroniskos pakalpojumus un pilnveidojot EIS funkcionālās iespējas. EIS tiks nodrošināta sasaiste ar e-CERTIS portālu, kā arī atvieglota komersantu dalība starptautiskajos iepirkumos, nodrošinot atkalizmantojamu Eiropas vienotā iepirkuma procedūras dokumenta  (ESPD) datu pieejamību EIS platformā. Iecerēts arī padarīt pieejamus sabiedrībai  elektronisko iepirkumu darījumu un iepirkumu datus, kā arī paplašināt elektroniski pieejamo datu apjomu un procesu izpildes elektronizācijas līmeni publiskajos iepirkumos iesaistīto personu starpā.
 
Projekta aktivitāšu īstenošana ir plānota trīs gadu termiņā no 2017.gada 1.augusta līdz 2020.gada 31.jūlijam.
 
 

Līdz 2015.gada 30.novembrim tika realizēts projekts „Elektronisko iepirkumu sistēmas e-konkursu un e-izsoļu funkcionalitātes attīstība” (15.12.2015.) (Nr.3DP/3.2.2.1.1/12/IPIA/CFLAS/009/005) (turpmāk - Projekts) un pilnā apjomā darbu uzsāktu Elektronisko iepirkumu sistēmas (turpmāk – EIS) trešā versija.

Projekta ietvaros tika izveidota publisko iepirkumu norisi atbalstoša valsts informācijas sistēma, kura nodrošina, ka pasūtītāji un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, iepērkot preces, pakalpojumus un būvdarbus, iepirkuma procedūras veic elektroniskā vidē, izmantojot informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iespējas. EIS darbojas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumu un Publiskās un privātās partnerības likumu.

e-izsoļu apakšsistēmas izstrāde, pasūtītājiem un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem publiskajos iepirkumos dod iespēju izmantot elektroniskās izsoles, kas ir vēl viens instruments piegādātāju godīgas konkurences nodrošināšanai, un pasūtītāju un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju izmaksu samazināšanai par iepirkuma līguma izpildi un izdevīgāku piedāvājuma nosacījumu iegūšanai. Elektronisko izsoļu izmantošanas iespēja pasūtītājiem un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem publiskajos iepirkumos ir paredzēta gan Publisko iepirkumu likumā, gan Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā. e-konkursu apakšsistēma izveidota vienotas elektroniskās vides iepirkumu norises atbalstam, t.sk. nepieciešamo dokumentu standartizētai sagatavošanai, uzglabāšanai un izmantošanai, pieteikumu un piedāvājumu sagatavošanai un iesniegšanai, kā arī daļējai izvērtēšanai un sasaistes nodrošināšanai starp dažādām iepirkuma procedūru norisi atbalstošajām informācijas sistēmām un apakšsistēmām – e-izziņu apakšsistēmu, e-izsoļu apakšsistēmu un e-katalogu apakšsistēmu.

Veiksmīgi tika īstenotas visas Projektā paredzētās aktivitātes un sasniegts Projekta mērķis - iepirkuma procedūru norises elektronizācija, palielinot to efektivitāti un samazinot administratīvos izdevumus un iepirkumu administratīvo slogu. Projektā īstenotā e-iepirkumu sistēma ir publisko iepirkumu norisi atbalstoša valsts informācijas sistēma, kura nodrošina, ka pasūtītāji un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, iepērkot preces, pakalpojumus un būvdarbus, iepirkuma procedūras veic elektroniskā vidē, izmantojot informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iespējas.

 
 

Kopš 2014.gada janvāra tika ieviesta e-izziņu apakšsistēma, kas ir paredzēta, lai jebkurš pasūtītājs, kas ir Publisko iepirkumu likuma subjekts un ir reģistrējies Elektronisko iepirkumu sistēmā, kā arī jebkurš piegādātājs, kurš ir reģistrēts Elektronisko iepirkumu sistēmā var pieprasīt un iegūt e- izziņu, kurā elektroniskā veidā apkopota valsts reģistros pieejamā informācija, lai pārbaudītu kandidāta vai pretendenta atbilstību Publisko iepirkumu likumā noteiktajiem izslēgšanas no piekuma procedūras gadījumiem.

 
 

Kopš 2009.gada 1.jūnija par Elektronisko iepirkumu sistēmas (turpmāk - EIS) uzturētāju un darbības nodrošinātāju kļuva Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk - VRAA), kura ir veikusi lielu ieguldījumu sistēmas pilnveidošanā. VRAA, realizējot ERAF projektu, izveidoja jaunu sistēmas versiju, un ar 2010.gada 1.novembri darbu uzsāka EIS otrā versija, kura EIS lietotājiem nodrošina daudz ērtāku sistēmas lietošanu un iepirkumu pārvaldību.

 
 

Elektronisko iepirkumu sistēma, kura ir pirmā šāda veida iepirkumu sistēma Baltijas valstīs, tika izveidota 2005.gadā. Sākotnēji tā darbojās tikai kā e-katalogu sistēma, kurā publiskās institūcijas var iegādāties standarta preces un pakalpojumus.

 

 



Publikācijas datnes: